Är så glad över min hy!

Ville bara göra en liten uppdatering angående min hy. Vet att det blir mycket inlägg om huden, men det blir så när man är eksemare. Alltså, min hy mår så jäkla bra just nu TROTS att det är vinter och svinkallt ute. Varje vinter brukar jag drabbas av allvarlig eksem, asså verkligen allvarlig eksem!! Varje vinter går jag till extrema längder för att få bukt på min eksem. Denna vinter har jag märkt att vad man stoppar i sig funkar bäst och är även mest ekonomiskt. Krokodil olja och TCM funkade jättebra, men det var alldeles för dyrt.
Min hy har nog aldrig varit så här bra på en vinter. Givetvis kliar det fortfarande, givetvis blir jag lite torr om jag väntar för länge med att smörja in mig och givetvis kan det ibland uppstå ett och ett annat sår. Men det är inte i närheten så värst som det brukar vara! Jag vet inte hur jag ska förklara, men det liksom märks att huden innehar en fuktighet nu. Jag kan klia en massa men ändå inte riva upp/förstöra huden, utan den håller sin spänst. Huden är mjuk och len och ser mer hälsosam ut. Värt att nämna att huden även håller sig relativt (med betoning på relativt) fin även de (få) gånger jag väljer att äta onyttigt, vilket i vanliga fall brukar trigga igång eksemen ännu mer. Jag kan inte säga vad som hjälper mig mest eftersom jag använder och äter mycket greje samtidigt, och därför är det svårt att urskilja vad det är som har bäst verkan. Men mina hypoteser är iaf dessa grejer eftersom förändringen skedde när jag plötsligt började med dessa saker:
 
1. Chiafrön i smoothies med banan, blåbär, hallon och spenat. (Chiafrön har ju en fuktighetsbevarande effekt, så det förvånar mig inte att det verkar så bra på min hud).
2. MSM pulver i ett glas vatten
3. Eucerin hudvårdsserien för atopisk eksem
4. Kinesiskt té
5. Multivitamin tabletter
 
Allt detta tillsammans är rena rama paradiset för min hy. Jag vill också poängtera att det verkar som att det bara funkar när jag kör allt detta samtidigt, skulle jag bara köra på till exempel MSM och skita i allt annat skulle det inte ha samma effekt. Dock antar jag att MSM:et eller multivitamin tabletterna är det som funkar bäst på mig om jag var tvungen att välja mellan alla 5. De två tillsammans verkligen läker huden inifrån och snabbt gör de det också! Om jag tar till exempel MSM i en flaska vatten på morgonen, samt en multivitamin tablett till lunch i samband med måltiden märker jag direkt skillnad på min hy efter bara några timmar.
Jag kan inte fastställa om detta skulle verka lika bra på någon annan, men på mig har det funkat sjukt bra. Kör jag även detta med hälsosamma middagar och luncher så blir huden ännu bättre. Värt att nämna också att det inte bara bra för huden, men även sjukt bra för hälsan. Eucerins hudvårdsserie (samt kortisonsalvan vid grövre eksem) funkar sjukt bra som mjukgörande i samband med detta. 
 
Pigmenteringarna i min hy är något som jag jobbar på också, det är däremot något som jag vet kräver längre tid att förbättra eftersom jag haft det nästan under hela mitt liv. Men jag tvekar inte på att även det kommer att bli bättre om jag fortsätter som jag gör samt införskaffar mig solskyddsfaktor. Det får bli nästa månad när pengarna kommer. 
 
Åh är så glad! 
 
Imorgon är det tenta, jag är så nervööös men jag ska bannemig rock that shit! 
 
Ps. Lillesyrran fyllde 6 år igår! Min lilla baby börjar bli stor <3. Hon är sjukt smart för att vara så liten som hon är, varje gång jag träffar henne överraskar hon mig med någonting som jag inte förväntar mig av en sån liten tjej. Min lilla munchkin! Love her!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0