Det är något fel på mig

Alltså allvarligt, det är något fel på mig. Jag har suttit och tittat på ett youtube-klipp om och om igen hela kvällen igår och typ hela dagen idag. Kan inte få nog! Klippet visar hur några svenska poliser på semester i New york tar kontroll över en våldsam situation som utspelar sig på en tunnelbana i New Yorks underground. Klippet laddades upp igår har i dagsläget över 10 miljoner visningar och har fått världens media attention. Det intressanta är att det har blivit världens nyhet i USA. Sättet som de svenska poliserna agerar är ovanligt i de amerikanska staterna. Att övermanna två gärningsmän och lyckas ta fast de, samtidigt som man visar gärningsmännen respekt, värdighet och ett lugn, det är något som amerikanarna inte är vana med att uppleva och se. Det kunde man också märka på hur gärningsmännen reagerade. De verkade inte riktigt vana vid ett sådant beteende. Det visade också hur mycket simpla fraser såsom: Hur mår du? Är allting okej? Är du skadad? kan göra för någon som är brottsling/våldsam. Care och concern gör verkligen skillnad. För amerikanerna var svenskarnas taktik att lugna ner och kontrollera situationen världens chocker. Kan man verkligen övermanna en gärningsman utan att skada personen? Utan att skjuta personen? Det är egentligen helt sjukt att poliserna missbrukar sin makt så mycket i USA och brukar övervåld. Jag är glad att det har gett många amerikaner en tankeställare det här klippet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0