Valet 2014!

Idag gjorde jag min plikt till samhället och röstade! Detta år var det tyvärr inte lika självklart vad jag skulle rösta på, som förra gången det var val. Jag har suttit och velat som fan mellan Sossarna, Miljöpartiet och FI. I år röstade jag faktiskt lite taktiskt, men skulle inte säga att det är helt taktiskt heller då det finns mycket i det partiet som jag håller med om och stödjer. Jag röstade på FI bland annat för att jag tycker att det behövs mer jämställdhet i Sverige, men också för att jag läst väldigt mycket att man som rödgrön gynnar den rödgröna regeringen om man röstar på FI. (Om några rödgröna gör det, dvs, givetvis inte alla). Om de kommer in i riksdagen (vilket är högst troligt om man tittar på de opinionsundersökningar som finns ute nu), så förlorar SD sin vågmästarroll och den rödgröna regeringen får egen majoritet.
 
Jag tycker det är synd att de som kan rösta inte gör det. Det klagas på att man vet för lite om partierna eller att det inte finns ett parti som passar en bäst. Men det finns ju så många partier, något borde man ju ändå hitta som faller en i smaken? Åtminstone litegrann. Jag tänker på alla de länder där folk skulle vara så tacksamma om de fick rösta, och här i Sverige har vi folk som bara kastar bort den möjligheten och tror att det inte gör någon skillnad om de röstar. Men guess what, it does! Politik handlar i grund och botten om oss själva, om hur vi vill kunna leva våra liv och hur vi vill forma det, om våra rättigheter i offentliga rum, men också om vilket samhälle vi ville ha och leva i. Hur kan man kasta bort en sådan möjlighet att påverka och förändra? 
 
 
Det här valet kommer minst sagt vara spännande, speciellt eftersom det lutar åt ett regeringsskifte men också framförallt för att FI lär komma in i riksdagen och få mer inflytande. Det är tamejfan historiskt! 
 
Hoppas verkligen att man vaknar upp till en rödgrön seger på måndag! Jag kommer sitta hela kvällen/natten och kolla valvakan trots föreläsning dagen därpå. Cant wait!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0