Lite tankar

Det finns en tjej i min klass som har en blogg. Brukar gå in och läsa där lite då och då, tycker om hennes blogg, framförallt för att den är personlig. Jag har liksom fått en helt annan bild av henne genom att läsa hennes blogg. Jag umgås inte med henne, men det är rätt intressant att gå in dit och läsa ändå.
För några dagar sedan skrev hon ett inlägg där jag kände igen mig själv väldigt mycket i det hon skrev. Inlägget var rätt filosofiskt. Hon pratade om vem hon egentligen var, vad hon egentligen ville göra med hennes liv, hennes osäkerhet kring vissa saker, hennes svagheter och hennes starka sidor. Hon skrev även att hon hade tröttnat på den här studentstaden och även lite om att hon saknar hennes familj och vänner när hon är här. 
 
Jag känner ibland lite samma sak. Don't get me wrong, denna stad är väldigt mysig. Men jag tror inte att det är en stad för mig. Det är alldeles för lite folk i staden. Inte så multikulturellt, och rätt så ensamt om man jämför med Sthlm. Jag trivs bäst i miljöer där det är folk runt omkring mig hela tiden. Lite sällskapssjuk är jag väl. 
Att flytta hemifrån har fått mig att inse hur mycket jag älskar min familj och mina vänner. Det sägs ju att man aldrig vet vad man har förrän man förlorar det, och det stämmer så bra. Jag trodde att jag skulle må så jävla bra över att bo helt själv i en annan stad, men det visa sig att det inte blev riktigt som jag hade tänkt. Jag har på senaste tid kommit fram till att Sthlm är mitt hem, där vill jag leva och bo! Tittar man på resultaten från valet så visar det också sig att Sthlm är ett av de mest toleranta städerna i Sverige. Jag vill bo i en tolerant kommun där svenskar och invandrare umgås med varandra utan att de får blickar till exempel. Här känns det som att integrationen inte riktigt är på sin plats. Men men, det var bara en sidenote. 
 
Många säger dessutom att Sthlm:are är dryga, men jag tror bara att det är en schablonbild av hur Sthlm:are egentligen är. När jag jobbade i Sthlm i somras fick jag träffa många som inte ursprungligen är från Sthlm, men som kommit hit för att plugga/arbeta, och jag fick höra från flera av de att de kom hit med en fördom om Sthlmare som sedan visade sig vara falsk. Dvs. att Sthlmare faktiskt är väldigt trevliga när man pratar med de. Reserverade absolut, men inte dryga. Om jag ska vara helt ärlig så har jag nog träffat på fler bitchiga tjejer här än i Sthlm.
Givetvis finns det negativa sidor med sthlm också men jag tror att det positiva överväger det negativa. 
Eller också så kanske det bara helt enkelt är så att jag valde fel studentstad. Ingen vet om det hade varit detsamma om jag valde typ Lund eller Göteborg, det är ju å en sidan också storstäder, så där hade jag kanske också trivts. 
 
Hursomhelst, hon pratade också om att en del av henne bara skulle vilja göra något galet, bara för att utmana sig själv lite. Hon har alltid varit en ordentlig tjej som skött studierna osv. Men en del av henne vill bara typ ta ett studieuppehåll, se världen, och resa. Jag har själv tänkt i de banorna, iallafall att köra en utbytestermin, men jag är nog för feg för att faktiskt göra det. Har länge stått och övervägt om jag ska göra det eller inte. Men vi får se. 
 
Nu ska jag fortsätta med att tvätta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0