Min granne (Part 2)

Det har varit en väldigt dyster dag idag, mycket deppig måste jag säga. Det är det oftast dagarna innan tenta om jag ska vara ärlig. Men tror också att mycket beror på höstdepp och stress.
Det märks verkligen att ribban höjts nu med plugget. Jag har kommit längre in på min utbildningen och skolarbetet är väldigt krävande nu. Det är inte alls lika "enkelt" som tidigare. Även fast man pluggar känns det så otroligt osäkert.
Jag satt hela dagen både igår och idag i sängen och pluggade. Tyvärr så har kosten fått ta stryk av det. Det är så svårt att hinna med allt. Diska, handla mat, laga mat, duscha, tvätta håret, plugga, LEVA! Finner ingen tid! I såna här stunder drömmer jag mig bort ofta. Långt bort. Där det finns sol och värme, palmer och stränder. School is killing me.
 
Men för att tala om något helt annat. Jag har ju tidigare snackat om min granne. Ikväll satt jag och reflektera lite kring henne. Jag vet inte vad det är, men någonting gör att jag får en dålig vibb av henne. Jag kan inte riktigt peka fingret på vad det är, jag kanske överanalyserar, men mycket säger mig att hon inte är någon att lita på. Å ena sidan känner jag inte henne sådär jättebra än, men ibland kan första intrycket stämma bättre än vad man tror. 
 
Jag har inte berättat det här för någon, och nu i efterhand skäms jag/ångrar jag att jag gjorde detta. Jag ska berätta varför. 
 
Det var en dag som min granne knackade på mig, typ ganska sent också, runt halv tio tiden. Detta var i början när jag precis lärt känna henne också, tror det var den där första kvällen jag hade långa djupa konversationer med henne. En sak som jag dock inte berättat här i bloggen, det är att hon den kvällen, fick låna 100kr av mig, Hon sa att det var ganska akut, att hon inte hade några pengar att leva på fram tills lönen (lönen var bara några få dagar bort) och att hon behövde pengar för mat och transport tills lönen skulle komma. Hon berättade att hon hade knackat på sina vänner som bor här, men ingen hade varit hemma. Hon berättade också att hon tagit studieuppehåll och att hon då inte får CSN, utan bara typ A-kassa, vilket inte är så mycket.
Det allra första jag tänkte på i mitt huvud var nej, nej, absolut inte, jag känner knappt dig!!! Och så försökte jag så fort i mitt huvud komma på något bra. Jag hittade på att jag var skyldig syrran pengar (vilket egentligen är sant) och att jag knappt själv hade så mycket pengar kvar (vilket egentligen också var sant) då det var sista veckan innan lönen/CSN. Hon sa att hon skämdes så mycket över att fråga över det, men att hon var tvungen. 
Jag tyckte att det lät genuint och att hon verkligen behövde hjälp. Som den goda människan jag är, valde jag att föra över 100kr till hennes bankkonto. Jag tänkte också att hon inte kunde lura mig på pengar ändå, jag menar vi bor ju typ 3 meter ifrån varandra och ser varandra typ hela tiden.
 
Iaf, några dagar efter det att jag överfört pengarna gav hon mig en blombukett som tack för att jag hade lånat henne pengar. Man ba, ja, det var ju fint, men pengarna då? Tycker det är lite weird att hon har tid och råd med att skaffa lite blommor till mig, men pengarna har hon minsann glömt bort/inte hunnit med. 
 
Nu har det nästan gått tre veckor sen jag överförde pengarna till henne och jag har fortfarande inte fått pengarna. Jag menar de jag umgås med i klassen överför pengar samma dag, alternativt dagen efter, om de lånat från mig. Och detta är även om det gäller typ 15 spänn, Och dessa har jag ändå känt i 1,5 år nu. 
Varje gång jag träffar på min granne så säger hon att hon ska ge mig pengarna men kommer på förklaringar till varför hon inte gjort det än. 
 
Alltså, jag börjar tappa förtroendet för henne lite nu. Jag vet inte om hon kanske tror att hon kan komma undan bara för att jag låtit henne göra det så länge nu, men jag funderar starkt på att ge henne mitt kontonummer nästa gång vi ses, för det börjar bli lite irriterande nu.
 
Fan, det är inte lätt att vara en go människa ibland, folk kör över en. 
 
Och ikväll sa hon att hon skulle komma förbi mig, men det gjorde hon inte. 
 
Aja, vi får se vad som händer. Det kommer säkert upp en part 3 snart!
 
Nu är det läggdags. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0