Nu är jag här! Nu börjar mitt liv i min nya stad!

Nu är jag här, i min nya stad! Det känns väldigt konstigt faktiskt. Allt är så nytt. Nya rutiner, nya människor, nya sätt och leva på. Jag försöker vänja mig och komma in i min nya levnadssätt. Men jag är super tacksam över allt som gått att fixa. Lägenheten är ju bara för snygg! Nyrenoverad och perfekt storlek! Lite ostädad men det går att fixa. Perfekt läge in till universitet. Det ända som är lite tråkigt är väl att bussarna går varje halvtimme. Som Stockholmare är det rena rama besvikelsen kan jag lova, speciellt eftersom bussarna här är det ända kollektiva transportmedlet som finns. Många människor cyklar, vilket iofs är rätt smart, men det är inte något jag orkar ta itu med nu. Jag känner att jag vill komma in i allt först, jag har ju trotsallt bara varit här i 4 dagar. Det är så typiskt mig att hinna med så mycket som möjligt på sådan kort tid.
 
Jag var så otroligt nervös första dagen, på morgonen, då jag lämnade Stockholm C för att resa mot min nya stad. Jag gillar dock den här staden på det sättet att människorna verkar gladare, mindre stressade, hjälpsamma, och mer öppna, jämfört med människorna i Stockholm. Jag gillar också att det inte är sådan jättestor press på hur man ser ut, som det är i Stockholm.
En sak som jag dock gillar mindre är att det inte finns så många här med invandrarbakgrund. Eller de finns, men svenskarna är helt klart överrepresenterade. Inte för att det gör något, men generellt sett klickar jag bäst med folk som har invandrarbakgrund. Men jag ska inte vara så dömande, och ge folk en chans.
Jag har heller inte varit så social som jag hade kunnat vara. Det är det enda som oroar mig just nu. Tänk om jag inte hittar några vänner? Och då menar vänner som jag verkar klickar med, inte sådana som man bara hänger med bara för att de är trevliga. Det har varit en massa nollningsaktiviteter och jag har inte varit med på en enda hittils. Men jag måste erkänna att jag haft mycket att göra också, fixa saker till den tomma lägenheten, fixa internet, ringa bovärden om frågor, köpa mat, fixat med busskort som krånglat sig, pluggat (yes har redan fått plugg), försökt fixa kurslitteratur, studentkonto osv. Tro det eller ej men sådana saker tar tid, speciellt i en stad där bussarna går varje halvtimme. Och oftast kommer de inte ens exakt i tid heller, som de gör i Stockholm, utan de tiderna som är angivna är ungefärliga. Det som hjälpt mig en hel del dock är deras app-motsvarighet till SL-appen, som vi har i Stockholm. Den har hjälpt mig något otroligt, använder den flitigt, flera gånger om dagen.
 
Jag är också så himla nöjd över min utbildning. Det är precis det som intresserar mig. Det var nära att jag inte skulle få gå den denna termin då jag var reserv. Jag hade världens tur att jag fick den, även syrran sa att den passar mig bättre än den utbildningen jag först blev antagen till.
 
Det har inte riktigt sjunkit in i mig än att jag faktiskt ska vara här i 3 år. Jag hoppas att alla mina "worries" kommer gå bort snart. Jag hatar att känna mig orolig.
 
Så skönt att behöva slippa Ursula 2 också, hemmet i Stockholm är något jag verkligen inte saknar. Det känns skönt att börja plugga igen. Det är ju nästan skönare än att jobba. Det är kul med utbildning, man lär sig väldigt mycket. 
 
Måste också bara poängtera att min hy verkar tycka om den här miljön. Min hy och mitt hår. Jag kliar inte lika mycket och mitt hår verkar må bra trots att jag den här veckan slarvat med att ta hand om det. Tro det finns mindre luftföroreningar här. Lägenheten är också varm, vilket jag ÄLSKAR! Kan ha linne utan att frysa och gå runt barfota. Det var ett big no no, hemma i Stockholm.
 
Imorgon tänker jag försöka vara mer social och gå på ett av nollningsfesterna. Problemet är bara att jag typ inte känner någon som ska gå. Men aja, vi får se, man måste ju våga! 
 
Om två dagar kommer syrran och farsan hit också! De ska hjälpa mig med att köpa allting, montera upp allt och inreda. Ser verkligen framemot det. Kommer nog bli lite tårögd när de lämnar mig. Men samtidigt kommer det kännas som en lättnad. 
 
Nu ska jag titta på ett Kardashian avsnitt och sedan sova. Natti Natti så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0