Min födelsedag imorrn + Kony 2012

Idag är det ju som sagt den 11:e mars, which means, min födelsedag imorn. Tror aldrig jag varit så opepp på min födelsedag som detta år. Det var nu i helgen som det verkligen slank in i mig att det faktiskt är min födelsedag imorrn, jag har liksom inte gått och tänkt på det alls trots att jag är arbetslös och inte har mycket att göra. Givetvis har jag snackat med mina vänner om det tidigare men det har varit för att dem har tagit upp det och påmint mig. Börjar jag bli gammal eller? Haha. Är inte ens pepp på att fira heller. Min födelsedag imorrn kommer bli som vanligt, helt normal, kommer inte att göra något speciellt. Det här är så tvärtemot hur jag kände när jag skulle fylla 18. Då planerade jag i förväg i flera månader och räknade ner dagarna. Min 18års dag var verkligen perfekt. Jag fyllde år på en fredag och allt gick som det skulle. Till och med tårtan var god och jag tycker inte ens om tårta! Utgången var mer än vad jag kunde begära och alla dem som jag bryr mig om och tycker om, var med mig. Jag har fått lite kritik från mina vänner som tycker att jag borde fira stort detta år då jag blir 20 år och det måste man tydligen fira, men ska jag vara helt ärlig så känner jag inte för det. Möjligtvis en middag med de närmsta men absolut inte mer än så. Jag pratade med syrran och hon sa att: "Känner du inte för det så gör inte det, gör det DU känner för! det är det som är det viktigaste". And she's got a point.

Tänkte ta upp något helt annat by the way som har fått tusentals människor över hela världen att reagera. En spridning av filmen Kony 2012. Tycker det är intressant att det börjar uppmärksammas nu, det var ju ett tag sen som detta faktiskt ägde rum. Men jag klagar inte ska ni veta! Det Kony har gjort är oacceptabelt och han förtjänar inte att leva helt ärligt. Jag tycker att det är skitbra att filmen på sån kort tid har engagerat så många, blir otroligt glad. Filmen har fått massa kritik och det tycker jag är tråkigt, många glömmer bort att fokusera på filmens huvudmål, det vill säga att ta fast Kony detta år. Företaget bakom filmen tjänar säkerligen in en massa pengar på detta, men och? Vad är viktigast att fokusera på egentligen, barn som tvingats bli barnsoldater och tvingats mörda deras egna familjer, flickor som blivit torterade, våldtagna och avskurna deras läppar och bröst, eller är det viktigare att fokusera på hur mycket projektet tjänar in och vad de gör med pengarna? Så länge de sköter sitt jobb så känner jag bara, kosta vad det kosta vill asså! De här barnen förtjänar rättvisa. Hade detta ägt rum i Europa hade vi gjort allt vad vi kunnat för att hitta honom. Men eftersom det är i Uganda så blir folk helt plötsligt skeptiska och tveksamma till att hjälpa till. Det råder ingen tvivel om att Kony gjort det han gjort, det finns det bevis för, så vadfan ska vi sitta och vara så negativa för? Blir så förbannad. Tycker synd om alla barn som varit med om detta och sedan får höra om allt kritik. Man skäms ju.

Ok nu avslutar jag här, kanske checkar in imorrn. Puss och kraam vi syns på stan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0