Norge :(

Har inte skrivit på ett tag. Har haft fullt upp med jobb Det går jättebra på jobbet, jag gillar faktiskt det och tror att jag kommer stanna kvar länge. Mest gillar jag det pga arbetskamraterna och för att jag nu tycker att allting som man gör är väldigt simpelt. Och nu tycker jag inte ens att det är värsta jobbigt att vakna längre. Svårare är dock att gå och lägga sig. Så känner jag iallafall nu. 
Det finns verkligen konstiga men ändå roliga personer på mitt jobb. Men det kan jag ta i ett annat inlägg.  

Inte mycket annat än just jobb som händer i mitt liv just nu. Lägenheten is coming along slowly but steadily, vi har börjat måla alla väggar, snart är det klart! Det som återstår är att måla på ett till lager på en del väggar och måla med pensel på platser som är svåra att komma åt.

Nu till något helt annat. Det har hänt en fruktansvärt incident i Norge. Någonting som kommer att stå i historieböckerna kan jag lova. Har följt nyheterna varenda dag för att bli uppdaterad om händelsen. Orkar och hinner inte gå in på detalj men kortfattat väldigt kortfattat så har det skett både en bomexplosion i Oslo och skott mot oskyldiga ungdomar och vuxna på en ö som kallas Utöya i Oslo. Man har fastställt att händelserna är det värsta som skett i Norge sedan andra världskriget.
Nu förklarar jag som sagt väldigt oberört och kortfattat. Det visar sig att personen som gjort detta etniskt sätt är av norskt ursprung, blond och har ingen som helst norsk brytning. Ändå så var omvärlden snabba med att tro att det var en muslim (medias påverkan, irri!). Över 70 personer har dött under explosionen och massakern, och jag lider verkligen med de anhöriga. En skräckfilm som kom till verklighet minst sagt! Han har sagt att det var nödvändigt att utföra dåden i och med kampen mot att bekämpa multikulturalism. I samband med hans dåd skickade han ut ett manifest som innehåller information kring diversa saker som hur man tillverkar en bomb, vad man ska säga i rätten, vad man gör för att slippa bli påkommen, vilka "förrädare" som finns (såsom regeringen, NGO grupper osv) som måste bekämpas (han har delat in "förrädarna" i kategorigrupper!) etc. Helt sinnesjukt och besinningslöst. För mig, som är sociologiskt och psykologiskt insatt, har det varit intressant att läsa vidare kring personen i fråga som gjort detta. Hans motiv med det hela, hans uppväxt, hans personlighet, och bara hans sociala liv i allmänhet. Det visar sig att han har personlighetsstörningar som narcissism och paranoia, samt att han kan ha aspergers syndrom. Vilket är ganska självklart, jag menar ingen normal människa gör såhär. Jag hoppas verkligen att fler folk inte inspireras av denne man. Jag kan lätt tänka mig att det skulle finnas fler, vi lever ju tyvärr i en sjuk värld. :(

Nu blev det ändå ganska detaljerat, så typiskt! Så blir det alltid när jag säger att jag ska förklara mig kortfattat.

Aja, nu ska jag fixa mig. Det är nämligen grillparty på gång men jag ska inte stanna länge, det är ju jobb imorgon. Hoppas det blir kul, lite nya ansikten får man träffa men det är alltid trevligt! :) Imorgon är det fredag också, så skönt! Kanske blir det utgång på det också, det var längesen nu.

So long!

R.I.P till alla som omkom i Oslo och Utöya fredagen den 22 juli 2011.<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0