Min hy - äntligen kan jag lägga alla kort på kartan!

Nu är syrran och fikar med en vän så nu sitter jag här hemma alldelesför mig själv, men tänkte dra ut och kolla på jackor. Vinterjacka to be exact. Vintern är ju typ här nu och snön kommer falla närsomhelst. Det är så himla kallt ute att det inte är sant. Och min hy gillar verkligen inte det! På tal om min hy (som envisas med att inte bli bättre) så har jag nu äntligen kommit fram till vilka saker som är boven i det hela och som förvärrar min eksem-torra hy:

1. Stress - När jag var hemma från jobbet i en vecka blev min hy nästintill felfri, varför? För att jag inte stressade, tog det lugnt och sov ut.
2. För lite sömn - Har märkt att huden reparerar sig bättre när jag får sova ut. Därför ska jag nu till år 2012 försöka satsa på jobb där jag får stiga upp senare.
3. Kaffedrickande - Detta märkte jag också när jag varit hemma från jobbet och undvek kaffet. Man ska inte dricka kaffe om man har torr hy.
4. Alkohol - Det är ganska obvious så tänker inte förklara mig.
5. Att inte smöra in sig ordentligt efter kontakt med vatten - Det är också obvious.

Den där veckan då min hy hade blivit nästintill felfri var inte bara för att jag inte stressade. Det var också tack vare krämerna Mildison, Elocon och Karbamid. Jag vet att jag har sagt tidigare att sådana hydrokortisonkrämer inte hjälper, men faktum är att de faktiskt gör det, iallafall kortsiktigt. Slutar man med krämerna är chansen stor att eksemen dyker upp igen, som det gjorde för mig. De här krämerna är anpassade för torr eksem-hy och jag tror egentligen inte det finns någon annan kräm som kan hantera eksem bättre än just hydrkortisonkrämer. Nu när jag provat nästan allt ifrån TCM, till Dermalogica till en massa olika oljor kan jag äntligen se vad som ger bäst resultat, fortast, effektivast (om man nu kan säga så) och billigast (fortfarande dyrt men ändå billigast om man jämför med allt annat jag provat). De här krämerna har hjälpt mig väldigt mycket även som barn så jag är glad att jag nu har återgått till de. Bara så synd att de ska vara så dyra och man måste smörja på rikligt med kräm så de tar slut väldigt fort. Men vill bara understryka och förtydliga att min hy blev nästintill perfekt. Och en annan viktig punkt är att jag åt väldigt bra under den veckan, åt avocado nästan varje dag och katrinplommon som är väldigt bra för huden. Jag är så glad att jag äntligen kan lägga alla kort på kartan och tydligt kan se vad för saker jag behöver för min hy och vilka saker jag behöver mindre av. Det gör det så mycket enklare för mig att nå mitt mål. För egentligen så har jag en relativt fin hy, det är bara när eksemen uppstår som allt förstörs.


Men nog om min hy. De senaste dagarna har jag jobbat som en tok, och vi vet ju alla vad det betyder, good money ;). Det bara två veckor kvar nu av mitt jobb sen är min resa på detta företaget över för gott! Två veckor kvar bara! Sedan får jag äntligen åka iväg på min miniresa som jag planerat med en vän! Det kommer bli så kul!

Jag har lärt mig så mycket av att jobba på detta företag, tro mig, det har gett mig väldigt många lärdomar och perspektiv på saker och ting. Men jag är glad att det snart är över för nu på senare tid har det varit väldigt jobbigt. I torsdas hade förresten företaget en julfest och chefen bjöd mig! Bemanningsanställda fick egentligen inte gå men chefen var snäll och sa att han kunde fixa satt jag kunde gå, talk about känna sig special! Men samtidigt var det många av ordinare personal som inte kunde gå så jag fick väl ersätta deras plats, då kände jag mig inte lika special haha. Det var hursomhelst väldigt trevligt och kul att se alla chefer och personal berusade haha. Tyvärr ångrade jag mig dagen därpå att jag gick, fick för lite sömn så jag var helt död på jobbet dagen efter. På tal om jobbet så har det blivit väldigt mycket drama mellan några arbetskollegor till mig och jag försöker göra mitt bästa för att inte dras med i det, eftersom det egentligen inte angår mig, men det är väldigt svårt ändå. Det är många hemligheter som har lukrats upp som gjort en och en annan förbannad. Det är verkligen läskigt hur bra folk kan spela och leka oskyldiga. De kommer till jobbet och sätter på sig en fasad men bakom stängda dörrar är de helt annorlunda. Drama drama!


Men men, nu måste jag göra mig i ordning och dra och titta på en jacka och möjligtvis vinterskor också. Förhoppningsvis hittar jag något snyggt, vill inte ha en alltför dyr jacka men den måste vara varm och snygg.
Bye lovely blog!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0