Den värsta hudsjukdomen någon någonsin kan få

Jag vet inte om jag berättat det tidigare här i bloggen men jag lider av en hudsjukdom som kallas Atopisk eksem, och har haft det så länge jag kan minnas, alltså ändå sen barnsben. Det finns tillfällen eller perioder då min hud är relativt felfri, sedan finns det också de perioder då min hud blir riktigt problematiskt. Under dessa perioder kan min hy bli extremt extreeemt torr, det börjar klia, huden blir röd, sedan inflammerad och varig och ibland blöder. Det går inte att få bukt på klådan. Det spelar ingen roll vilken salva man använder, det spelar ingen roll om man följer läkarnas anvisningar - eksemet kvarstår. Jag befinner mig just nu i en sådan problematisk period. Nu när det är vinter, och det är kallt, det är en stressig period, så är det med andra ord allt som kan tänka sig förvärra eksemet.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till just nu. Jag skäms så innerligt över min hy, jag skulle inte ens kunna visa det för mina familjemedlemmar. Den är otroligt, otroligt varig och irriterad. Jag har provat allt ifrån de krämerna jag fått från läkare, till vegetabiliska oljor från hälsobutiker. Det som stör mig mest är att man, om man har atopisk eksem, inte får duscha för ofta eller för länge (detta trodde jag var någonting bra i början, tänkte att om man duschar länge så mjuknar väl också den torra huden upp mer på djupet, men så var det inte). Att inte duscha länge är skitsvårt för mig, och att inte duscha varje dag är ännu svårare. Detta är någonting jag måste göra, annars känner jag mig as äcklig. Dessutom är det rekommenderat att man duschar i kallt vatten. Man bör också äta så nyttigt som möljligt, och även försöka undvika mat som innehåller mjölk och ägg. Detta är ju rena rama helvette och fullkomligt omöjligt för mig! Man ska också försöka undvika att klia, men det är ju också omöjligt för en eksemare.  

Det sägs också att man bör rengöra sig med en rengöringslotion istället för att duscha när eksemet är som värst, känns konstigt att man kan bli ren på det sättet, men jag tänker give it a try och köpa det imorgon på apoteket. Hoppas det funkar. Just nu känns det som att inget kan rädda min hud. Jag har gjort precis allting. Och när jag smörjer in huden tar jag verkligen och kletar på ordentligt med mycket kräm/eller olja så att huden inte ska bli torr, men hör och häpna, efter ca 15 min blir huden torr och inflammerad igen. Och då känns det som att alla pengar man lagt ner för att köpa alla salvor och oljor (tro det eller ej men det är riktigt dyrt) har man slösat on nothing.

Idag var min hud så dålig att jag inte ens kunna röra mig ordentligt. Det ledde till att jag sket i att gå till skolan. Mådde inte bra idag alls. Vet inte vad jag ska göra.

Jag har länge haft komplex för min hy men när det blir såhär severe blir komplexet mycket större. Vill inte gå ut och vistas bland andra, vill inte träffa killar för att jag då blir rädd att de får syn på huden, det är hemskt.
Jag måste verkligen hitta en man som kan klara av att se mig såhär och en som kan leva med att jag har eksem. En som kan leva med att min hud inte alltid är len och fin, att min hud behöver lite extra care. Att han ska kunna ligga bredvid mig när jag kliar under natten och tolerera det, att han ska kunna hjälpa mig när jag behöver smörja in kroppen med kräm. Det hade varit drömkillen det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0