Lite economy talk

Tidigare skrev jag att söndagen skulle bli en sis-day. Och det blev den verkligen. Jag umgicks med storesyrran i princip hela dagen. Jag berättade för henne angående hennes tjej och hon försökte väl visa att hon inte brydde sig, men jag tror att hon ändå gjorde det deep inside, för hon var tyst hela vägen tillbaka hem och hon såg fundersam ut. Det var en liten awkward moment faktiskt, och jag brukar aldrig ha awkward moments med henne i och med att vi är relativt tajta. Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att hon har lite second-thoughts, det syns på henne, men samtidigt vågar jag inte tro och hoppas för mycket, vi vet ju alla vad det blir för konsekvensker då. Hursomhelst blev det en hel del shopping, men mest för syrrans del. Jag har pengar men jag känner att jag bör ta det lungt nu med att shoppa, jag menar jag har en massa kläder hemma så det är ingen idé att vilja köpa nytt hela tiden. Jag ska fan lära mig att ta hand om min ekonomi, jag ska bli bättre på det.

På tal om pengar, det hände en liten (eller rätt stor) incident för några veckor sedan, som jag glömt berätta om här i bloggen. Jo, lilla innocent jag blev tagen av en SL kontrollant. :'(. Trodde aldrig att det skulle hända mig. Det var i Slussen och där stod det en massa SL kontrollanter. Dum som jag var gick jag fram (och trodde kanske att jag skulle lyckas ta mig förbi) och blev stoppad. Jag hade en SL remsa, dock var den inte stämplad. Man kan ju fråga sig varför jag plankade och inte stämplade innan, och sanningen är att jag inte ville stämpla då det var så lite kvar på remsan (alla vet ju hur fort de går åt) så jag ville liksom spara den. (Jag vet, dumt tänkt av mig). Som böter fick jag betala hela 1200kr till SL. Fatta! 1200kr!! Fatta hur mycket jag hade kunnat göra med dem pengarna :'(. Blir deprimerad bara jag tänker på det. Jag talade inte om detta för någon i min familj då jag inte ville få en massa skit för det.
Några dagar efter att jag blivit stoppad gick jag raka vägen till SL Center och köpte ett sommarlovskort. Inte sådär jättebilligt, men billigare än en SL remsa iaf, om man tänker hur snabbt dem går åt och hur snabbt man måste återgå till Pressbyrån för att köpa en ny. Sommarlovskortet = billigare i längden.
Så detta har jag fått betala nu (1200kr +450kr) inklusive en räkning från bostadsförmedling (225kr) för att jag står i bostadsskön. Känner hur ekonomin bara dalar för varje dag men också hur jag för varje dag plockar mer och mer vuxenpoäng.

Som det ser ut just nu så verkar det som att farsan inte alls är villig att betala något för mig. Han kommer med kommentarer som "men du är ju 18 nu, du kan ju betala det själv", eller "men du får ju ditt studiebidrag/barnpension nu, så du kan ju betala det själv". Jag har en liten bittersweet feeling över detta. Visserligen var det jävligt skönt att pappa kunde betala en massa till mig, (kläder,skor, jackor, transport, mat), men jag har faktiskt blivit vuxen nu, jag kan tjäna mina egna pengar, jag behöver inte målsmans tillstånd till något, alla pengar jag får sätts nu in på MITT konto och inte farsans. Med andra ord kan jag faktiskt leva utan att pappa bidrar. Det enda han betalar åt mig i princip är maten, som jag är riktigt tacksam för, även fast jag ibland måste inhandla min egna mat med mina egna pengar. Så nu är jag med andra ord ekonomiskt oberoende av farsan, nu är det ingen annan än jag som kan styra och ställa över mina pengar.

I det tidigare inlägget skrev jag också om hur jag har tappat lusten att söka jobb. Idag kom den lusten tillbaka, litegrann iallafall. Idag har jag finslipat på mitt CV och mitt personliga brev och sökt 6 jobb på ett bemanningsföretag. Man kan ju alltid hoppas. Och utöver det så försökte jag också ringa det jobbet som jag saknar arbetsintyg hos, men det var ingen som svara, så jag provar nog igen imorgon om jag hinner.

Jepp, så det var en liten economy update. Har inte gjort något idag alls, men imorn blir det nog att träffa vänner. Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0