Anställd!

Jag har ju varit tveksam till att söka jobb. Eller det har rättare sagt gått i perioder. Ena sekunden är jag jättesugen på att söka jobb, andra sekunden så tappar jag lusten och tycker att jag har pengar så det räcker och inte behöver jobba. Men på sistonde har jag varit mycket mer åt det förstnämnda hållet. Jag sökte 4 jobb iförrigår (trots att jag ännu inte fått mina arbetsintyg) i hopp om att få napp. Redan dagen efter, igår alltså, får jag ett samtal där en kille vid namn simon vill prata med mig. Han frågar om jag vill komma på arbetsintervju dagen efter (alltså idag). Jag tackade självklart ja och gick på arbetsintervjun imorse. Ingen kan ana hur nervös jag var! Dagen innan på kvällen hade jag gått igenom en massa "do's and dont's on a job interview" på youtube. Samt gick jag igenom en massa sidor på internet som gav lite tips och råd. Jag måste säga att all den research jag la ner på detta kanske var en aning onödig, för intervjun var busenkel och inte alls lika tricky som jag trodde att den skulle vara. Kvinnan som intervjuade mig ställde enkla, vanliga, förutspådda frågor som "berätta lite om dig själv", "varför tror du att du skulle passa att jobba med just detta" "vad gör du på fritiden", så himla basic. Kvinnan frågade mig inte ens efter arbetsintyg! Som jag verkligen trodde hon skulle göra och jag var beredd på att förklara att jag inte fått mina arbetsintyg än men att de skulle komma inom en vecka, men det behövdes inte.

Kortfattat så gick arbetsintervjun jättebra. Jag var nervös i början men sedan släppte det. Tror att det också kändes mindre nervöst att det just var en kvinna som intervjuade mig och inte en man. Jag och mina issues asså. Men jag tror nog att företaget verkligen var in need of nya medarbetare. Det kändes lite väl enkelt att få jobbet.

Iaf jag fick jobbet!! Och blev glad men en aning chockad, både för att det gick så enkelt och fort. Men bra ifrån mig tyckte jag ändå att jag gjorde. Jag var mig själv men försökte ändå verka intresserad, och som man säger på engelska, sell yourself to the interviewer, visa för intervjuaren vem jag är och vad jag kan. Jag fick en massa papper och ett anställningsavtal som jag skulle signera och skriva på. Sedan fick jag också mina arbetskläder som tyvärr är för stora, de hade inga små storlekar kvar. Det som är extra stort är byxorna!! De är som baggybyxor på mig! Jag får väl bära skärp helt enkelt.

Så från och med måndag är det slut på långa dagar framför tv:n eller datan. Nu är det arbete som gäller! Jag börjar tiidigt på morgonen och slutar halv tolv på förmiddagen. Det tråkiga är att det varken går tåg eller buss till min arbetsplats den tiden jag behöver åka, men det som är positivt är att jag ändå kan gå dit, lite långt är det men sak samma. Det som också är jättebra är att jag jobbar med olika jobb för olika företag varje vecka, jag älskar verkligen det, för jag är en sådan person som tröttnar lätt, jag älskar när det sker nya saker. En annan bra grej är att de erbjöd mig extra jobb under höstterminen när jag studerar. En till bra grej är också att jag jobbar morgon och förmiddagr, då har jag hela dagen framför mig sen. Sist men inte minst, det är jättebra betalt!! Alla arbeten kanske inte är lika roliga, men då får jag åtminstonde chansen att stå ut med de i endast 5 dagar, sen är det över liksom.

Jag är så nöjd över mig själv och glad. Samtidigt nervös inför nästa vecka, men jag ska ge järnet. Det här jobbet kräver verkligen att man sköter sig. Jag ska vara så duktig! 

Senare ikväll ska jag  träffa en kompis, vi ska ut och ta en drink och snacka. Fira att jag nu har ett jobb! Eller flera jobb kanske man ska säga :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0