Hår

Det var en period då mitt hår var riktigt förstört. Då menar jag verkligen helt damaged! Jag var nästan flintskallig på många ställen, bland annat vid the nape area, vet ej vad det kallas på svenska men den bakre delen av huvudet, och sedan vid sidorna av huvudet också. Detta var något som jag var sjukt deprimerad över i flera månader. Jag visste inte vad jag skulle göra, mitt hår hade verkligen tappat sin självaste "growth phase". Det växte inte ett dugg och detta vet jag for sure för jag observerade i nästan 2 år. Inte nog med att mitt hår ej växte och jag tappade hår men mitt hår var också skit torrt, glanslöst, tunt och hade inge liv.  Allt jag ville var att få tillbaka that healthy hair again som jag alltid drömt om, och som jag faktiskt en gång i tiden hade när jag var mindre.
Man kan undra varför mitt hår blev så förstört?
1. Jag tog inte alls bra hand om det
2. Jag permanentade + färgade ett antal gånger.
Allt för att håret inte skulle se så livlöst ut. När mitt hår var som värst kunde jag märka att folk omkring mig kollade på det och jag skämdes som in i helvete, ville bara sjunka ner under jorden. Kommer ihåg att jag oftast brukade täcka mina bad hairdays med hårband, diadem elr luva.

Under början av sommaren 2008 kom nya tag. Jag bestämde mig för att ta tag i mitt hårprolem. Det första jag gjorde var att köpa tabletter från hälsokost affären som skulle stimulera hårväxt. Man skulle se resultat efter högst 3 månader. Dessa tabletter hjälpte inte när det kom till hår, men dock växte naglarna relativt fort och dom blev också starkare.

Det andra jag gjorde blev en mycket större succé.
Jag gick in på internet och gjorde en riktig kunskapsrik research om hår. Jag lärde mig så mycket! Hur man tar hand om det och vilka produkter som borde användas (anpassande till min hårtyp), vad man bör äta, dricka osv. Jag ändrade min kost direkt. Åt bananer, avocado, ägg och drack skit mycket vatten. Jag köpte in en massa nya produkter för torrt, skadat, livlöst hår jag köpte naturoljor, inpackningar och slutade använda any form of heat appliance. Färga och permanenta var completely out of the question! Jag bestämde mig också för att dokumentera mitt hår, alltså tag kort på det, för o kolla och se skillnaderna.
Redan efter en vecka kändes mitt hår a whole lot stronger and healthier!
Jag fortsätta med min rutin i flera veckor. Efter 3 månader var håret betydligt tjockare and all that hairloss from the sides and from the nape was now completely covered with hair!
Nu har det gått ungefär 6 månader sen jag startade denna hår rutin och den funkar utmärkt. Jag skulle säga att mitt hår växt ungefär 7cm under den tid från att jag började. För många kan 7cm inte vara mycket alls under en period som 6 månader, men considering the fact that my hair wasn't growing at all, så är det här faktiskt a major achievement! Måste dock erkänna att mitt hår fortfarande inte är så som jag vill att det ska vara.. än! Om det fortsätter som det gör nu har jag nog long healthy hair in no time! Men man måste ha tålamod. Det här är ingen grow hair over a night routine. Det tar tid. Men men, its so worth the wait!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0